Tuntuuko siltä, että valon vähetessä oma vetokin vähenee? Et ole yksin.

Suomessa 10–30 % väestöstä kärsii talvikuukausien aikana kaamosoireilusta, johon liittyy mm. väsymystä, unisuutta ja makeannälkää. Vakavammissa tapauksissa puhutaan kaamosmasennuksesta, johon liittyy tavanomaisien masennustilojen oireita.

Kaamosoireiluun tehokkain hoito on aamuinen valohoito yhdistettynä säännölliseen liikuntaan. Aamuista valohoitoa pääset kokeilemaan mm. Ohjaamon Mielen voimaa -päivässä 22.11. ja liikuntaharrastuksen voi aloittaa helposti NYT/liikunnan kautta!

Jos tunnet itsesi masentuneeksi, älä jää yksin! Ohjaamossa tukea ja neuvontaa jaksamiseen liittyvissä kysymyksissä tarjoaa torstaisin klo 12-16 Stadin liikkuva mielenterveystiimi ilman ajanvarausta. Uuteen Mieppi-pisteeseeen Myllypuroon pääset myös keskustelemaan omasta jaksamisestasi arkisin klo 8-16 (varaa aika verkossa). Verkossa tukea tarjoaa esim. Sekasin-chat.

Lähteet: Terveyskirjasto, THL